lördag, augusti 16

Fort men rätt

Den här veckan har gått fort! Förra fredagen gick ansökningstiden ut för de högsta chefsbefattningarna (överdirektören undantagen). Roligt att så många sökt, runt 140 ansökningar till tolv befattningar. Jag fick ägna fredagen och helgen åt att gå igenom dem alla för att bestämma vilka som skulle kallas till intervju.
.
Måndagen tillbringade jag större delen av dagen med att stämma av mina ställningstaganden med rekryteringskonsulterna från Sensa Corporate Advisors.
.
På tisdagen var det dags att träffas i referensgruppen igen. Vi diskuterar just nu hur detaljorganisationen ska se ut, dvs. hur MSB:s alla uppgifter kan sorteras in i de fyra sakavdelningarna och i enheter. Även här har vi hjälp av Sensa och konsulten Gunilla Bruun.
Spännande diskussioner och MSB börjar fyllas med innehåll. Jag räknar med att vi även denna gång håller tidplanen och kan tillkännage organisationen i mitten av september.

Samtidigt med denna process jobbar vi på med underlaget till nästa redovisningstillfälle. Den 1 september ska vi ju lämna förslag till instruktion, övriga förordningsändringar och regleringsbrevet till regeringen. Och en promemoria som beskriver hur samverkan och samordningen med andra myndigheter och aktörer ska gå till. Så nog
längtar vi alla i kommittén lite extra nu efter Susanne som njuter av en välförtjänt solsemester på andra sidan jordklotet.

Så har jag i veckan genomfört 24 intervjuer på ca 1,5 timme vardera. En del i Stockholm och en del i Karlstad. Det hade inte gått att genomföra om inte alla hade visat prov på sådan flexibilitet och vilja att ställa upp både tidigt och sent på dagen. Några intervjuer återstår under nästa vecka och referensinhämtningen kommer att ske då.

På fredag den 22/8 ska jag lämna mitt ställningstagande till facken. Visst går det fort! Men jag är övertygad om att jag kommer att hitta rätt kandidater i det kvalificerade startfältet. Både mycket kvalificerade interna sökande och externa. Det är nog snarare så att jag kommer att ha svårt att välja eftersom det för vissa befattningar finns flera sökande som med råge fyller kravprofilen. I detta urvalsarbete känns det tryggt att ha hjälp av konsulterna Birgitta Fristedt och Stina Hubendick. För även om det går fort får det ju inte bli fel. Cheferna är nyckelpersoner i arbetet med att forma MSB och måste föregå med det goda exemplet.

Spännande tider har vi framför oss!

Jag väntar också med spänning på vad Sven Lindgren ska komma fram till i fråga om huvudmannaskap på skolorna i Skövde och Rosersberg. Det påverkar ju inte bara medarbetarna där utan också studenterna och utformningen av verksamheten på Revinge och Sandö. Även om Sven inte redovisar sitt uppdrag till regeringen förrän den 1 oktober så kan vi kanske få en liten fingervisning på det seminarium som han planerar i början av september.

Imorgon (söndag 17/8) åker jag till Solbacka i Sörmland för att tillbringa veckan fram till torsdagen den 21/8 med årets deltagare i chefskursen. ÖB, rektor för Försvarshögskolan och jag i egenskap av GD för KBM är kursledning och bland deltagarna finns personer med viktiga funktioner i vårt samhälle, såväl från stat, kommun, näringsliv, media, ideella organisationer som från politiken. En anrik kurs som ger förståelse för vår försvarspolitik och vårt krisberedskapssystem.
Några små avstickare till Stockholm räknar jag dock med att kunna få till - för att få ihop mitt viktiga chefspussel.

Helena

4 kommentarer:

Anonym sa...

Varför släpper inte MSB listor på de sökande till chefstjänsterna? Vet att de har eftersökts från förra måndagen, utan resultat. Det är offentliga handlingar, varför fördröjer man det??

MSB ska vara en öppen myndighet...

MSB-kommittén sa...

Offentlighetsprincipen gäller. Vänd dig till Lisbeth Lindin på Kommittéservice i Regeringskansliet som ansvarar för att registrera alla handlingar.
Diverse medier, däribland tidningen Sirenen, har efterfrågat och publicerat listor.

Vänligen
Eva

Anonym sa...

Vi vände oss till registraturen, som borde ha varit den naturliga källan, som hänvisade tillbaka till er i MSB-kommittén personligen.

Att det sedan tar mer än en vecka från första förfrågningen tills leverans skapar olyckligtvis frågetecken.

MSB-kommittén sa...

Den här veckan ansvarar som sagt Lisbeth Lindin för att registrera alla handlingar. Hon har nu för all del hand om fler kommittér än vår och har alltså även hon en del arbete att göra.

Hur vill du som är anonym beskriva problemet? Att någon annan likaledes anonuym fick vänta en vecka på svar?
Beklagar, det beror på att vi är överhopade med arbete.
Ring någon av oss om du behöver veta mer om offentlighetsprincipen eller hur det går till att registrera handlingar.

Eva
PS Du kan väl hitta på en signatur eftersom du skriver samma fråga på flera ställen i den här bloggen och det är ju lite onödigt extraarbete.