fredag, juni 6

På andra sidan

Jag skriver dessa rader från House of Sweden i Washington. Hit kom jag i tisdags för att delta i en stor konferens som anordnas av Department of Homeland Security(DHS). Sverige har ett bilateralt avtal med USA/DHSsäkerhetsforskningsområdet som KBM förvaltar.
Min uppgift blev att bjuda in DHS till den stora säkerhetsforskningskonferens som Sverige och MSB ska stå värd för nästa år i samband med vårt ordförandeskap i EU.

Till Washington hade ett stort antal myndigheter, företag, universitet och organisationer kommit för att visa upp sig och sina tekniska innovationer. Den svenska paviljongen var välbesökt och jag tror att vi imponerade på den amerikanska publiken. Det var också roligt att notera det nätverkande som kom igång mellan de svenska deltagarna. Det kanske är lättare att ta kontakterna när man är på andra sidan!

Vårt försvarsråd i Washington, Michael Mohr, hade också vinnlagt sig om att skapa goda förutsättningar för nätverkande genom att bjuda in till mottagning på ambassadens vackra takterass. Men vi fick flytta inomhus eftersom det var tornadovarningar och regnet öste ner. Vilka naturkrafter! Jag fick se ett Washington med nedfallna träd och utslagen el. Även i det stora landet står man sig slätt mot naturkrafterna. Varningar till allmänheten gick dock ut på bred front och förhoppningsvis räddades liv tack vare det. Några dödsolyckor inträffade dock på grund av nedfallna träd och elledningar.

Jag skriver lite kortare denna gång eftersom jag nu ska delta i ett seminarium på ett av Washingtons thinktanks. Där ska min brittiske kollega berätta om arbetet inom det brittiska Civil Contingencies Secretariat. Det ska bli spännande att höra. Krisberedskapsfrågorna står högt på dagordningen här i USA och det har varit glädjande att konstatera det amerikanska intresset för hur andra länder löser dessa frågor.

Och snart går flyget tillbaka till andra sidan.

Helena


__________________________________________________


1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, bra att se "brittiska Civil Contingencies Secretariat" här på bloggen. Det ger en referenspunkt och stöd åt MSB:s engleskt namn.