MSB-kommitténs blogg klev igår för första gången över strecket till 200 läsare per vardag.
Det är en stark och glädjande hög siffra för en blogg som rapporterar om ett så smalt och specialiserat område.
Å andra sidan märker vi i sekretariatet att intresset för frågor som handlar om samhällsskydd och beredskap är väldigt stort i samhället vart vi än kommer.
Tack Sveriges Kommuner och Landsting som nu också länkar hit!
Det är en stark och glädjande hög siffra för en blogg som rapporterar om ett så smalt och specialiserat område.
Å andra sidan märker vi i sekretariatet att intresset för frågor som handlar om samhällsskydd och beredskap är väldigt stort i samhället vart vi än kommer.
Tack Sveriges Kommuner och Landsting som nu också länkar hit!
ER
3 kommentarer:
Hej,
Grattis, ni har verkligen lyckats skapa en innehållsrik och interaktiv plats för att föra en diskussion om den nya myndigheten. Bloggen ger en snabb uppdatering som saknas på hemsidan.
Men vad händer med bloggen när uppdraget är slut? Varken Räddningsverket eller KBM har ju någon/väldigt liten tradition av att arbeta med sociala medier och bjuda in läsarna till dialog och kommunikation.
Hur ser ni på det i den nya myndigheten?
Kalle Hedlund
http://lscnytt.wordpress.com/
Hej Kalle och tack så mycket.
Det är förstås roligt att få rak respons på själva försöket med att använda bloggen som kommunikationsverktyg i en så komplicerad process som detta är.
Bra fråga. VI kommer naturligtvis ha med den in i den nya myndigheten.
Jag tror kanske instrumentet har möjlighet att överleva eftersom bloggande till så stor del handlar om vana, och det finns en uttalad ambition att MSB ska kännetecknas av öppenhet. Det uppfattas som ett slitet ord kanske, men i dess verkliga mening, öppen för mångfald, mångfacetterad, lyhörd, driver samverkan, många kulturer som ska gifta sig osv.
För en blogg det talar att hela sekretariatet håller igång bloggen, inte bara en eller två, samt att kommitténs ordförande och framtida generaldirektör också uppskattar formen och skriver en gång i veckan en sammanfattning av sina erfarenheter.
Jag som skriver detta tror personligen att just interaktiva snabba kommunikationskanaler - som bloggen är ett exempel på - är ett av de viktigaste instrumenten i framtiden för all form av kommunikation inom och mellan organisationer, myndigheter och företag.
Samtidigt är jag inte främmande för att fler sådana verktyg kommer att vara användbara i själva arbetet med samhällsskydd och beredskap. Facebook, twigger och sms kan mycket väl komplettera en del av de kanaler vi använder traditionellt för att kommunicera snabbt när det otänkbara inträffar, också för en myndighet alltså.
Tack Kalle för de uppmuntrande orden. Vi ses säkert!
Eva
Tack för ditt svar Eva!
Kul att läsa om ambitionerna på öppenhet, hoppas öppenheten ligger på fler nivåer än bara information.
Jag håller också med dig att sociala medier kommer och har påverkat information och kommunikation vid kriser. Vi har skrivit om två exempel vid Kaliforniabränderna och dödsskjutningarna vid Virginia Tech http://lscnytt.wordpress.com/2008/05/02/information-vid-kriser/ och det finns många andra exempel.
Sen hoppas jag att den nya myndigheten kommer att informera och kommunicera på många olika sätt, fysiskt, via media, via hemsidan men också genom sociala medier som många läser och skapar.
Att ni gör detta tar säkert bort mycket av tankarna kring "får vi som myndighetspersoner" blogga mm. Vad får vi skriva och är det i linje med verkets kommunikationsstrategi. Men myndigheterna är fulla av personer som brinner för sina arbetsområden och som det antagligen skulle vara många som skulle vilja läsa, lära sig av och vara med och diskutera om.
För oss är det också ett sätt att knyta nya kontakter och dela med oss av våra kunskaper i ett rätt litet område (distansutbildning i praktiska utbildningar).
Lycka till med ert arbete!
/Kalle Hedlund
Lärstödscentrum, Räddningsverket
Skicka en kommentar